Algemene voorwaarden Hondenthuis buitengewoon
augustus 2023
Artikel 1 - Definities In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtnemer: Hondenthuis buitengewoon, gevestigd te Weert KvK nummer 89750624.
- Gastdier: De hond(en) van de opdrachtgever waarvoor de overeenkomst wordt/is gesloten. Hierbij zijn er twee mogelijkheden, gastdieren kunnen:
- voor meerdere aansluitende dag(en)en nacht(en) komen; pensiongast.
- voor een dag zonder overnachting komen; daggast.
- Opdrachtgever: De eigenaar van het gastdier.
- Reservering: de afspraak tussen opdrachtnemer en opdrachtgever om het gastdier gedurende een overeengekomen periode huisvesting te verlenen in het pension, tegen het op het moment van in ontvangst nemen van het dier geldende tarief.
- Pension: locatie Hondenthuis buitengewoon, waar de opdrachtnemer het gastdier ontvangt tijdens het verblijf.
Artikel 2 - Algemeen
2.1 Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomst en de algemene voorwaarden.
2.2 Op de overeenkomsten zijn de navolgende algemene voorwaarden van toepassing, tenzij daarvan, uitsluitend schriftelijk, is afgeweken.
2.3 De opdrachtnemer behoudt het recht om te allen tijde de tarieven en de algemene voorwaarden aan te passen. De opdrachtgever kan bij wijziging hiervan geen aanspraak meer maken op informatie verstrekt in eerdere uitgaven van deze documenten.
Artikel 3 - Reserveringen
3.1 Van iedere reservering van een gastdier, als daggast of pensiongast, wordt door de opdrachtnemer een reserveringsbevestiging opgesteld. De reserveringsbevestiging zal per mail naar de opdrachtgever toegestuurd worden, als bevestiging. Vanaf dan is de reservering definitief.
3.2 Op de reserveringsbevestiging zullen ook de kosten gespecificeerd worden, met eventuele aanbetaling.
3.3 Mocht de bevestigingsmail om wat voor reden niet aankomen op het opgegeven mailadres van de opdrachtgever, dan dient de opdrachtgever dit op eigen initiatief binnen 3 dagen te melden aan de opdrachtnemer.
Artikel 4 - Annuleringen
Bij annuleringen is er een verschil tussen de daggasten en de pensiongasten
Voor de daggasten:
4.1 De gastdieren die alleen voor de dagopvang komen op die afgesproken dag. De opdrachtgever kan tot 24 uur voorafgaand aan de opvang kosteloos annuleren. Binnen de 24 uur zullen de kosten van die dag in rekening worden gebracht.
Voor de pensiongasten
4.2 Wanneer pensiongasten annuleren, wordt een gedeelte van het totale bedrag, wat op het reserveringsbevestiging staat vermeld, in rekening gebracht, afhankelijk van de opzegtermijn.
Dit is als volgt onderverdeeld:
- Annulering tot 8 weken voor het ingaan van de gereserveerde periode is kosteloos
- Annulering tussen de 8 en 6 weken vóór het ingaan van de gereserveerde periode: 25%
- Annulering tussen de 6 en 4 weken vóór het ingaan van de gereserveerde periode: 50%
- Annulering tussen de 4 en 2 weken vóór het ingaan van de gereserveerde periode: 75%
- Annulering binnen 2 weken vóór het ingaan van de gereserveerde periode: 100%
Uitzondering hierop is het overlijden van het gastdier voor de gereserveerde periode, dan zijn er geen kosten aan de annulering verbonden. De opdrachtgever moet hiervoor wel het bewijsstuk van een dierenarts tonen aan opdrachtnemer.
Artikel 5 - Aanbetaling
5.1 Na reservering door de opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd van de opdrachtgever om een aanbetaling te verzoeken voor de werkelijke aanvang van het verblijf. Indien dit van toepassing is staat dit vermeld op het reserveringsbevestiging. De aanbetaling dient uiterlijk 7 dagen na de datum van de bevestigingsmail te zijn betaald anders vervalt de reservering.
Artikel 6 - Betaling
6.1 Betaling geschied per overboeking of betalingsverzoek voor het ophalen van het gastdier.
6.2 Bezwaren tegen de hoogte van de reserveringssom/factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
6.3 Betaling van de pensiongasten en de daggasten dient voldaan te zijn voordat het gastdier bij de opdrachtgever opgehaald wordt. Opdrachtgever ontvangt bij het brengen van het gastdier een factuur per mail. Deze kan opdrachtgever per bankoverschrijving of via een betaalverzoek overmaken.
6.4 De actuele prijslijst is te vinden op de website. De algemene voorwaarden en tarieven kunnen geraadpleegd worden via de website of, op verzoek, per email toegezonden worden.
6.5 Het vervroegd ophalen van het gastdier door de opdrachtgever geeft geen recht op gedeeltelijke teruggaaf van de pensionprijs.
Artikel 7 - Niet tijdig betalen
7.1 De opdrachtgever is in verzuim vanaf het verstrijken van de afgesproken betalingsdatum. Na het verstrijken van die datum wordt een betalingsherinnering gestuurd en wordt de gelegenheid gegeven binnen 14 dagen na ontvangst de betaling alsnog te voldoen. Op de betalingsherinnering wordt het te betalen bedrag vermeerderd met administratie- en herinneringskosten.
7.2 Indien na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, kan tot gerechtelijke of buitengerechtelijke incasso worden overgegaan. Het bedrag zoals vermeld op de laatste herinneringsfactuur en de gederfde rente zullen door het incassobureau worden geïnd. Alle kosten die hieruit voortvloeien zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 8 - Rechten en plichten van opdrachtnemer
8.1 Opdrachtnemer verplicht zich tot het zorgvuldig huisvesten, voeden en verzorgen van het gastdier.
8.2 Opdrachtnemer zal zoveel mogelijk rekening houden met de individuele wensen van de opdrachtgever ten aanzien van de huisvesting en verzorging van het gastdier.
8.3 Opdrachtnemer bepaalt welke gastdieren tot het pension / dagopvang toegelaten worden. Het kennismakingsgesprek speelt hier een belangrijke rol in om te kijken of deze manier van opvang geschikt is voor het gastdier.
8.4 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd een gastdier te weigeren.
8.5 Opdrachtnemer is bij teruggave van het gastdier aan de opdrachtgever verplicht melding te maken van bijzonderheden van het gastdier welke geconstateerd zijn tijdens het verblijf. Zo ook van afwijkend gedrag en gezondheid van het gastdier.
8.6 Opdrachtnemer behoudt zich het recht om het pension tijdelijk op non-actief te zetten i.v.m. vakantie, ziekte, arbeidsongeschiktheid of persoonlijke omstandigheden. Sluiting van het pension dienen vier weken van tevoren medegedeeld te worden aan de betrokken opdrachtgevers. Mochten er binnen deze periode, in uitzonderlijke gevallen, reserveringen gemaakt zijn, dan worden de aanbetalingen die verricht zijn terug betaald. De opdrachtgevers hebben behalve hun aanbetaling geen recht op schadevergoeding voor de annulering van deze dienst.
8.7 Opdrachtnemer heeft het recht, om de overeenkomst te ontbinden, als blijkt dat de opdrachtgever de algemene voorwaarden niet of onvoldoende naleeft.
Artikel 9 - Rechten en plichten van de opdrachtgever
9.1 De opdrachtgever is verplicht bij aanvang van het verblijf van het gastdier alle gegevens en bescheiden aan opdrachtnemer te vermelden, welke noodzakelijk zijn voor een goede en verantwoorde huisvesting en verzorging van het gastdier in het pension.
9.2 Indien de opdrachtgever zich niet op de overeengekomen aanvangsdatum van het verblijf van het gastdier met het aangemelde gastdier bij opdrachtnemer meldt, mag opdrachtnemer de overeenkomst als ontbonden beschouwen. In dat geval is de opdrachtgever aan opdrachtnemer wel verplicht de hele gereserveerde periode te betalen.
Artikel 10 - Niet nakomen van de algemene voorwaarden
10.1 Indien het gastdier langer verblijft bij de opdrachtnemer dan is overeengekomen, is de opdrachtgever de prijs per dag aan opdrachtnemer verschuldigd die in de overeenkomst staat vermeld.
10.2 Indien de opdrachtgever zonder bericht het gastdier niet binnen 7 dagen na beëindiging van de overeenkomst bij opdrachtnemer ophaalt, zal de opdrachtnemer de opdrachtgever per aangetekend schrijven sommeren om het gastdier op te halen binnen 3 dagen. In geval de opdrachtgever dit niet doet, heeft de opdrachtnemer het recht het gastdier naar een dierenasiel te brengen. De opdrachtgever blijft daarbij steeds gehouden om het volledige overeen te komen bedrag, zoals vermeld op de reservering/factuur, te betalen vermeerdert met de eventuele vervoerskosten, asielkosten en de extra dagen dat het gastdier in het pension is gebleven.
Artikel 11 - Gezondheid en gedrag van het gastdier
11.1 De opdrachtgever is verplicht, bij de aanvang van het verblijf van het gastdier in het pension, het bewijs van vaccinatie af te geven. Dit zijn de hondenziekte (ziekte van Carré), Parvo-virusinfectie en leptospirose (ziekte van Weil). Het vaccin mag, niet korter dan 3 weken en niet langer dan 1 jaar voor de eerste verblijfsdag, zijn toegediend.
11.2 Honden met een titerbepaling zijn ook van harte welkom. Voorwaarde is dat de dierenarts hiervoor een goede onderbouwing op schrift heeft gegeven. De vaccinatie tegen de ziekte van Weill kan niet getiterd worden, daarom volstaat hier alleen een vaccin voor.
11.3 Het gastdier moet gezond zijn als hij/zij naar het pension komt, dat wil zeggen geen diarree, geen koorts en het gastdier vertoont geen andere mogelijke tekenen van ziekte. Mocht er twijfel zijn, dan kan de opdrachtgever altijd contact opnemen met de opdrachtnemer.
11.4 Het gastdier moet vrij zijn van vlooien, teken of wormen.
11.5 Het gastdier moet in goed verzorgde staat zijn.
11.6 Het gastdier, de reu, is welkom als het (chemisch) gecastreerd is. Ongecastreerde reutjes kunnen toegelaten worden bij geen dominant gedrag. Opdrachtnemer beslist of het gastdier welkom is.
11.7 Het gastdier, de teef, is niet welkom als ze loops is en de twee weken erna.
11.8 Mocht het gastdier, de teef, tijdens verblijf loops worden, dan is opdrachtnemer gerechtigd het dier te weigeren. De opdrachtgever dient in dit geval voor een alternatieve opvang te zorgen. Er is dan geen restitutie op de gereserveerde periode.
11.9 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ongewenste dracht van het gastdier.
11.10 Het gastdier moet sociaal zijn in de omgang met andere honden en mensen.
Artikel 12 - Ziekte van het gastdier
12.1 De opdrachtnemer houdt de opdrachtgever op de hoogte indien het niet goed gaat met de gesteldheid/gezondheid van het gastdier.
12.2 De opdrachtgever machtigt hiervoor opdrachtnemer, om in geval van ziekte van het gastdier (of een redelijk vermoeden van ziekte), tijdens het verblijf van het gastdier bij de opdrachtnemer, op kosten van de opdrachtgever, een dierenarts te consulteren en de daaruit volgende maatregelen te nemen. Ook als het niet mogelijk is om tijdig de situatie met de opdrachtgever te bespreken is de opdrachtnemer bevoegd een beslissing te maken.
12.3 De opdrachtgever is ervan op de hoogte dat het gastdier verblijft in een roedel, waardoor er wellicht sneller kleine wondjes kunnen optreden dan in een regulier pension, waar ze afzonderlijk in kennels verblijven.
12.4 Als het weer het toelaat zal het gastdier ook veel buiten kunnen spelen. Omdat het verblijf zich in het buitengebied bevindt is de kans op een tekenbeet of vlooienbesmetting groter. De opdrachtnemer zal geregeld het gastdier controleren op teken en deze bij aanwezigheid verwijderen. Opdrachtgever is op de hoogte van deze risico’s.
Artikel 13 - Aansprakelijkheid, schade en verzekeringen
13.1 De opdrachtgever is aansprakelijk jegens opdrachtnemer voor schade, die ondervonden wordt ten gevolge van het niet (ver)melden, dan wel het geven van onjuiste gegevens en documenten met betrekking tot het gastdier. De opdrachtgever is de eigenaar van het gastdier en is WA verzekerd (art 179 Burgerlijk Wetboek) en blijft te allen tijde aansprakelijk voor de daden van het gastdier.
13.2 Partijen komen overeen dat de opdrachtnemer ten opzichte van de opdrachtgever niet aansprakelijk zal zijn voor schade en/of kosten als gevolg van ziekte, verwonding, vermissing of overlijden van het gastdier, zulke behoudens in het geval dat van aantoonbare opzet of grove schuld aan de zijde van de opdrachtnemer sprake is.
13.3 Indien opdrachtgever aantoont dat hij/zij schade heeft geleden door een fout van opdrachtnemer, wat door zorgvuldig handelen voorkomen had kunnen worden, is de opdrachtnemer voor die schade slechts beperkt aansprakelijk tot een maximum van het bedrag wat gefactureerd is voor het verblijf van de hond bij het pension.
Artikel 14 - Klachten
14.1 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten gemeld zijn uiterlijk binnen acht dagen na het verstrijken van de overeenkomst volledig en duidelijk schriftelijk omschreven over de aard en de omvang van de klachten bij de opdrachtnemer. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de opdrachtgever zijn rechten verliest.
14.2 Indien een klacht gegrond wordt geacht, zal de opdrachtnemer de werkzaamheden verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit niet meer mogelijk is. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
14.3 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal de opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 13.
14.4 Een klacht als bedoeld in lid 14.1 schort de betalingsverplichting niet op.